Tiphook PLC był brytyjską spółką transportową z główną siedzibą w Wielkiej Brytanii, zarejestrowaną na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Nowym Jorku, która w latach dziewięćdziesiątych XX wieku stała się drugą co do wielkości na świecie firmą zajmującą się wynajmem aut kontenerów do transportu morskiego. Spółka była niegdyś członkiem indeksu FTSE 100.

XX w., po tym jak na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. nastąpiły zmiany księgowe spowodowane rozszerzeniem działalności na Amerykę Północną, które spowodowały techniczne, a następnie faktyczne niewywiązanie się z obowiązku pokrycia zadłużenia.

pojazdy-na-wynajem-wypozyczalnia-aut

W 1996 r., po tym jak GE przejęło w 1996 r. część przedsiębiorstwa zajmującą się leasingiem kolejowym, przekształciła się w spółkę International Wagon Services w europejski sektor leasingu kolejowego.

Wprowadzenie do wypożyczalni busów z kierowcą

Urodzony w 1948 roku, Robert Montague rozpoczął naukę w Esso od szkoły, a następnie prowadził firmę transportową ojca.
Model biznesowy wynajmu busa osobowego

Montague założył Tiphook w 1975 roku, a później został prezesem firmy. Wykorzystała ona zmiany w globalnych praktykach transportowych, począwszy od lat 60. ubiegłego wieku w zakresie transportu towarów luzem, a skończywszy na latach 80. w ramach intermodalnych systemów transportowych opartych na kontenerach i opartych na ISO. Doprowadziło to do tego, że klienci i firmy transportowe potrzebowali bardziej elastycznych rozwiązań biznesowych, w wyniku czego Tiphook miał dwie podstawowe oferty usług:

Dostawa wynajmowanych samochodów pojemników ISO
Dostawa wynajmowanych aut przyczep, zarówno drogowych, jak i kolejowych

Uzupełnieniem tego pierwotnego modelu były usługi o wartości dodanej, w tym konserwacja i odprawy transgraniczne.

Tiphook szybko się rozwijał poprzez akwizycje, nabywanie spółek poprzez emisję nowych akcji i zaciąganie istniejących długów. Zakupy te obejmowały zakupy Barclays Bank należący w 1989 r. do Trailerent Ltd, który został przekazany Komisji ds. konkurencji. Ta metoda ekspansji spowodowała wysokie zadłużenie, zapewnione kredytodawcom poprzez aktywa w bilansie Tiphook.
Trudności i upadki

Tiphook posiadał większość aktywów: głównie kontenery i przyczepy drogowe. Wraz ze wzrostem popularności kontenerów koszt ich produkcji spadł do około 2 000 USD na jednostkę ISO 40 ft. Wartość ta była niższa od wartości aktywów wykazanej w księdze spółki Tiphook, co spowodowało techniczne niewywiązanie się z zaciągniętych przez Tiphook pożyczek zgodnie z amerykańskimi przepisami o rachunkowości. Doprowadziło to do zaproponowania powództwa grupowego przez akcjonariuszy z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, ponieważ opublikowana dokumentacja księgowa budziła obecnie wątpliwości.

Wynajem busa osobowego system transportowy

Później pojawiły się również rewelacje dotyczące stylu życia Montague’ s, w tym fakt, że oprócz zakupu akcji firmy za pomocą kredytów udzielanych przez samą firmę, miał on 24-godzinny dostęp zarówno do kierowanego przez szofera Bentleya, jak i korporacyjnego samolotu odrzutowego HS124 Hawker Siddley HS124.

Tiphook i jego dyrektorzy, w tym Charles Powell, znaleźli się pod poważną presją ze strony akcjonariuszy. W rezultacie firma zgodziła się zmniejszyć swoje zadłużenie, sprzedając Transamerica Corporation swoją rentowną działalność w zakresie transportu kontenerowego, ostatecznie w lutym 1994 r. za kwotę 1,1 Bn/ 700 mln USD.[5] W połowie 1994 r. powołał na stanowisko nowego prezesa byłego dyrektora finansowego BOC Ian Clubb, aby zapewnić stabilizację i zmienił nazwę na Central Transport Rental plc. Montague została zmuszona do dymisji w grudniu 1994 roku,rozstrzygając powództwo zbiorowe.
następstwa

W maju 1996 r. Tiphook Rail został sprzedany w ramach wykupu menedżerskiego i przemianowany na International Wagon Services Ltd. W 1998 r. został zakupiony przez GE Equipment Services w ramach swojej ogólnoeuropejskiej działalności w zakresie usług kolejowych Cargowaggon.

Przedsiębiorstwo pozostające pod marką Tiphook Trailers, które do 1997 r. dysponowało flotą 22 500 przyczep w 132 składach w dziewięciu krajach europejskich, zostało sprzedane w 1997 r. firmie GE Capital, połączonej z istniejącą firmą zajmującą się wynajmem samochodów i leasingiem TIP Trailer Services.

Liga została ogłoszona bankrutem. Po zwolnieniu z obowiązku prawnego, w 1995 r. założył paneuropejską firmę Axis, która w 2004 r. dołączyła do późniejszej spółki AIM, notowanej na giełdzie zasobów intermodalnych.Przedsiębiorstwo to jest obecnie znane pod nazwą Sea-Axis.

W świetle skandalu Tiphook i Roberta Maxwella w Daily Mirror, rząd brytyjski wprowadził najwcześniejsze etapy prawodawstwa dotyczącego ładu korporacyjnego.