Wkrótce potem pojawiło się wiele wyszukiwarek i walczyło o popularność. Należały do nich Magellan, Excite, Infoseek, Inktomi, Światło Północne i AltaVista. Yahoo! była jednym z najpopularniejszych sposobów znajdowania interesujących stron internetowych, ale jej wyszukiwarka działała w katalogu, a nie pełnotekstowych kopiach stron internetowych. Osoby poszukujące informacji mogłyby również przeglądać katalogi zamiast wyszukiwać według słów kluczowych.

UX jako wytyczna przy pozycjonowaniu stron www

W 1996 r. Netscape chciał dać pojedynczej wyszukiwarce ekskluzywną ofertę jako wyszukiwarkę w przeglądarce Netscape. Zainteresowanie było tak duże, że zamiast tego Netscape uderzył w pięć głównych wyszukiwarek: za 5 milionów dolarów rocznie, każda wyszukiwarka będzie rotacyjnie na stronie wyszukiwarki Netscape. Pięć silników to Yahoo!, Magellan, Lycos, Infoseek i Excite.

Pozycjonowanie i tworzenie stron - grafika

Google w 1998 roku przejęła od niewielkiej firmy wyszukiwarki internetowej o nazwie goto.com pomysł sprzedaży wyszukiwarek. Przeniesienie to wywarło znaczący wpływ na działalność SE, która przeszła od zmagania się z problemem do jednego z najbardziej dochodowych przedsiębiorstw w Internecie. O wyszukiwarkach i pozycjonowaniu czytaj też na https://gogler.pl/pozycjonowanie/.

Wyszukiwarki internetowe – bądź przyjazny dla Google

Wyszukiwarki znane były również jako jedne z najjaśniejszych gwiazd w internetowym szaleństwie inwestującym, jakie miało miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Kilka przedsiębiorstw weszło na rynek spektakularnie, uzyskując rekordowe zyski podczas pierwszych ofert publicznych. Niektóre z nich wycofały swoją publiczną wyszukiwarkę i wprowadzają do obrotu wyłącznie wydawnictwa firmowe, takie jak Northern Light. Wiele firm z branży wyszukiwarek znalazło się w bańce dot-com, boomu na rynku napędzanego spekulacjami, który osiągnął szczyt w 1999 r. i zakończył się w roku 2001.

Około 2000 roku wyszukiwarka Google zyskała na znaczeniu. Firma uzyskała lepsze wyniki dla wielu wyszukiwarek dzięki innowacyjnej koncepcji PageRank, co zostało wyjaśnione w pracy Anatomia wyszukiwarki napisanej przez Sergeya Brina i Larry’ ego Page’ a, późniejszych założycieli Google. Ten iteracyjny algorytm określa kolejność stron internetowych na podstawie liczby i rangi stron i stron, które tam się łączą, zakładając, że dobre lub pożądane strony są połączone z więcej niż innymi.